Profilul psihosocial al IT-istului, realizat de UBB şi NTT Data România

Oferta salarială competitivă, preocuparea pentru angajați, timpul pentru viața personală, programul de muncă flexibil sau oportunitățile de dezvoltare în carieră sunt doar câteva dintre aşteptările pe care profesioniştii în IT le au în momentul în care optează pentru un angajator sau altul, arată rezultatele studiului realizat de Universitatea Babeș-Bolyai – prin Institutul STAR-UBB (http://starubb.institute.ubbcluj.ro/) – și NTT Data în vederea definirii „profilului psihosocial al IT-istului în următorii ani”.

Scopul studiului a fost acela de oferi o perspectivă detaliată asupra așteptărilor profesioniștilor în IT în ceea ce privește caracteristicile/atributele organizaționale și de a investiga impactul pe care caracteristicile jobului le au asupra atitudinilor față de organizație și asupra performanței la locul de muncă a profesioniștilor în IT.

Cercetarea a urmărit și explorarea așteptărilor generației Millennials în contextul schimbărilor tehnologice și organizaționale produse într-un ritm extrem de rapid, fapt care generează o competiţie acerbă în industria IT.

Satisfacția în muncă a profesioniștilor în IT a fost corelată în mod pozitiv cu câteva dintre principalele aşteptări pe care aceștia le au de la angajatori, respectiv cu oportunitățile de dezvoltare în carieră oferite în cadrul companiei, furnizarea de feedback privind propria performanță, controlul asupra modului și a duratei de realizare a sarcinilor.  De asemenea, caracteristicile activităţii s-au dovedit a fi importante în sporirea implicării în muncă a angajaților, crescând performanța și diminuând intenția de a părăsi organizația. Munca în echipă şi colaborarea cu colegii, timpul alocat vieţii personale împlinite şi un program de muncă flexibil sunt principalele aşteptări ale reprezentaţilor generaţiei Millennials.

Analiza și interpretarea științifică a datelor colectate cu ocazia celor trei studii și a focus group-urilor au stat la baza formulării unui set de recomandări privind inițierea unor practici noi în cadrul NTT Data România și potențarea practicilor deja existente în scopul creșterii eficienței organizației pe termen lung.

“Este o piață foarte competitivă. Ne gândim permanent la aşteptările şi nevoile colegilor noştri. Am vrut să lucrăm cu o echipă de cercetare profesionistă şi să avem rezultate pe care ne întemeiem acţiunile de HR”, a afirmat Daniel Metz, CEO al NTT Data România.

Proiectul reprezintă un nou pas în redefinirea relației UBB cu comunitatea și mediul socio-economic, în logica universităților de cercetare avansată și educație (world-class).

UBB se proiectează astfel ca o universitate de cercetare avansată în care cunoaşterea generată prin cercetare (cercetare-dezvoltare-inovare) fundamentează atât actul educaţional – într-un model humboldtian al transmiterii cunoştinţelor în logica modernă a procesului de învăţare-predare prin cercetare/descoperire –  cât şi serviciile către mediul socio-economic, de tip inovativ şi/sau de tip comunitar/educaţional (outreach). Universitatea poate mobiliza cele mai avansate expertize academice și profesionale disponibile, nu doar pe plan intern sau național, ci și la nivel internațional, oferind astfel șansa unor servicii/soluții inovative, care susțin apoi avantaje competitive pentru beneficiar în comunitate și mediul socio-economic”, afirmă prof. univ. dr. Daniel David, prorectorul UBB responsabil de cercetare, competitivitate-excelență și publicații științifice.

Echipa de proiect coordonată de dr. Loredana Mihalca, cercetător ştiinţific în cadrul UBB,  a fost formată din prof. univ. dr. Mihaela Drăgan , conf. univ. dr. Gabriela Brendea, asist. univ. dr. Tudor Irimiaș, drd. Laura Avram şi lect. univ. dr. Lucia Rațiu.