
Inspirată de lumea poveștilor și experiența traducerii, Andreea-Anca Sîn, doctorandă la Școala Doctorală de Studii Lingvistice și Literare a Facultății de Litere a UBB, explorează prin cercetarea sa teme sensibile din literatura nordică pentru copii, demonstrând cum pasiunea și empatia pot construi un drum academic cu impact uman și social.
Originară din Petroșani, Andreea și-a dorit un oraș universitar care să-i ofere ritm, dar și deschidere. A ales Clujul în detrimentul Bucureștiului. Această decizie avea să-i contureze atât drumul profesional, cât și cel de cercetare. Andreea a devenit fascinată de felul în care literatura norvegiană pentru copii abordează teme precum depresia, anxietatea, tulburările alimentare sau violența domestică. În acel spațiu, nu sunt tabuuri, ci realități umane discutate cu onestitate, spune Andreea. Tema doctoratului ei, coordonat în cadrul Departamentului de Scandinavă, este dedicată tocmai acestui tip de literatură grafică pentru copii – benzi desenate și albume ilustrate – în care ilustrația și textul creează împreună un discurs sensibil, dar profund necesar.
Interesul pentru literatura pentru copii a prins contur în timpul unui stagiu Erasmus la Lille, Franța, unde a urmat un program de masterat axat exclusiv pe acest domeniu. „Acolo am descoperit cursuri despre edituri, librării, despre cum funcționează industria cărții pentru copii. Era un domeniu tratat cu seriozitate”, își amintește. Această experiență a fost decisivă în formarea ei academică, dar și în conturarea unei misiuni personale: de a aduce literatura pentru copii în centrul cercetării universitare și în România.
Pe lângă studiile doctorale, Andreea predă un curs facultativ de norvegiană, urmează un al doilea masterat în traducere și administrează un PFA în domeniul traducerilor specializate, în special pentru marketing și copywriting. Își definește cu umor identitatea profesională: „Super-traducătoare!”, dar dincolo de zâmbete, este o voce angajată care transformă sensibilitatea în forță.
„Concursul Games of Science m-a ajutat să-mi asum tema cercetării în spațiul public, să-mi dau seama că pot vorbi deschis despre subiecte dificile și că pot avea un impact real.” Această competiție de tip science-slam, care încurajează comunicarea științei într-un limbaj accesibil, a contribuit decisiv la formarea încrederii sale în relevanța domeniului ales.
În prezent, lucrează la un proiect de carte pentru copii, alături de o prietenă ilustratoare, având ca temă violența domestică din perspectiva unui copil. Intenția este clară: să ofere copiilor din România acces la povești care nu îi protejează cu tăcere, ci îi înarmează cu înțelegere și vocabular emoțional.
Despre viitor, Andreea își dorește să rămână în mediul academic. Visează să creeze punți între cercetarea universitară și literatura pentru copii, demonstrând că aceasta din urmă poate fi nu doar suport educațional, ci și instrument de conștientizare, vindecare și dialog social.