Cercetătorii UBB au investigat satisfacția muncii, performanța și comportamentul angajaților în contextul pandemiei de COVID-19

Prof. univ. dr. Dan Cristian Dabija și dr. Sefora Nemțeanu, din cadrul Facultății de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), au publicat recent un articol de actualitate în jurnalul academic International Journal Of Environmental Research And Public Health. Articolul a urmărit să investigheze efectul marketingului intern asupra satisfacției muncii, a performanței sarcinilor și a comportamentului angajaților în contextul pandemiei de COVID-19.

Această cercetare a fost realizată în contextul răspândirii pandemiei COVID-19, care a schimbat realitățile cotidiene ale locurilor de muncă în majoritatea țărilor lumii. Pandemia de COVID-19 a devenit o realitate în gestiunea proceselor în managementul recent al resurselor umane, având implicații directe asupra satisfacției și performanței angajaților, efecte și repercusiuni nebănuite și vaste asupra stării de bine a angajaților, multe dintre ele nefiind încă pe deplin conștientizate de către manageri și reprezentanții autorităților. Pentru a-și putea păstra poziția pe piață, organizațiile din diferite industrii au depus eforturi considerabile pentru a se adapta condițiilor turbulente și pentru a identifica soluții și strategii adecvate în privința creșterii satisfacției muncii în rândul angajaților.

Munca de la distanță a devenit astfel pentru multe organizații noua realitate, generând provocări pentru angajați: aceștia au experimentat stări de anxietate, tehno-stres datorat digitizării și a lipsei interacțiunilor sociale, frustrare, comportament contraproductiv în muncă, oboseală, extenuare, depersonalizare sau sporirea intenției de părăsire a locului de muncă. Toți acești factori, coroborați cu prelungirea restricțiilor contribuie într-o măsură tot mai mare la diminuarea satisfacției angajaților față de responsabilitățile asumate și de locul de muncă, diminuându-le performanțele și generând un comportament contraproductiv.

Marketingul intern reprezintă modalitatea prin care organizația poate răspunde nevoilor angajaților, contribuind la sporirea performanțelor acesteia și exercitând un impact pozitiv asupra rezultatelor dorite. Totodată, marketingul intern contribuie la reducerea comportamentelor, atitudinilor și efectelor nedorite ale muncii. Prezenta cercetare își propune să investigheze pe baza teoriei schimbului social influența marketingului intern asupra satisfacției muncii, a performanței sarcinilor și a comportamentului contraproductiv al angajaților în contextul pandemiei de COVID-19 pe o piață emergentă.

Datele colectate de la 850 de angajați evidențiază că marketingul intern exercită o influență semnificativă și puternică asupra satisfacției muncii, respectiv una nesemnificativă asupra performanței sarcinilor și a comportamentului contraproductiv. Satisfacția muncii determină semnificativ și pozitiv performanța sarcinilor contribuind în contextul pandemic la reducerea comportamentelor contraproductive în muncă. Lucrarea extinde cercetările din sfera teoriei marketingului intern, confirmând legătura puternică și semnificativă dintre orientarea de marketing intern a organizației și satisfacția muncii, respectiv arată faptul că marketingul intern nu influențează în mod direct creșterea performanței sarcinilor și reducerea comportamentelor contraproductive în muncă în contextul pandemiei COVID-19. Din perspectivă managerială este important și rolul indirect al marketingului intern în reducerea comportamentelor contraproductive în muncă prin sporirea satisfacției muncii, abordare care conține implicații directe și semnificative pentru organizație și pentru sporirea performanței sarcinilor.

Pentru a accesa articolul complet, vă invităm să accesați linkul: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/7/3670.