Le Pont Durable – Cum Construim un Viitor Sustenabil?

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, în parteneriat cu ONG-ul Beyond și startup-ul Better Speech Coach, a demarat o inițiativă finanțată în proporție de 80% de către Agenția Francofonă Universitară (AUF) din Cluj-Napoca, inițiativă născută din dorința de a construi un mediu sustenabil și nevoia de a acționa rapid și eficient în contextul consecințelor tot mai vizibile ale schimbărilor climatice. Proiectul “Le Pont Durable” a câștigat competiția  AUF (https://www.auf.org/europe-centrale-orientale/nouvelles/appels-a-candidatures/appel-projets-2020-dispositif-de-soutien-au-developpement-de-lentrepreneuriat-social-luniversite/ și, așa cum îi sugerează și numele, își propune să construiască un parteneriat durabil între tineri și mediul înconjurător.

Proiectul are două obiective principale: unul educațional și unul științific. Obiectivul educațional se referă la creșterea nivelului de cunoștințe ale elevilor și studenților privind antreprenoriatul social și dezvoltarea durabilă pe parcursul unor ateliere de lucru organizate în cadrul proiectului, realizarea unei platforme educaționale bilingve româno-franceză despre 3 dintre cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale ONU, stimularea interesului tinerilor pentru activități desfășurate în limba franceză. Obiectivul științific acoperă realizarea unor studii empirice pilot despre cunoștințele, informațiile dobândite cu privire la antreprenoriatul social și rolul acestuia în dezvoltare durabilă pe plan local sau regional înainte și după participarea la atelierele prezentului proiect; investigarea principalilor factori care i-ar motiva pe participanți (drivers), a eventualelor bariere și a practicilor eficiente în aplicarea principiilor și acțiunilor de dezvoltare durabilă ale participanților la nivel individual și la nivel extins (local sau regional); proiectarea și implementarea platformei educaționale de către 10 studenți din cadrul Facultății de Matematică și Informatică a UBB pe parcursul a 3 ateliere de lucru.

În cadrul unei serii de 6 ateliere online organizate în limba franceză cu elevi de liceu din Cluj-Napoca, Suceava, Câmpia-Turzii si Lupeni, tinerii au avut ocazia să studieze cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale ONU și au ales trei obiective pe care le consideră a fi cele mai importante: “Zero Foame”, “Educație de Calitate” și “Sănătate și Stare de Bine”, toate evidențiind înclinarea adolescenților români care au făcut parte din proiect către dimensiunea socială a dezvoltării durabile (https://www.cs.ubbcluj.ro/~avescan/lepontdurable/rezultate-ateliere-sustenabilitate/).

O parte dintre rezultatele obținute au fost publicate în cadrul conferinței ISMO 2021 (International Scientific Conference Environmental Engineering Through a Young Eye Innovations – Substainability – Modernity – Openness), autori lect dr. Oana-Cristina Modoi si conf. dr. Andreea Vescan, în articolul “Environmental protection and social entrepreneurship activities: the vision of the young people”. Articolul a  studiat, în principal, practicile tinerilor adolescenți din România referitoare la sustenabilitate și antreprenoriat social și care ar fi din punctul lor de vedere principalele bariere în implementarea obiectivelor dezvoltării durabile în România.

Ulterior, în urma unor alte 3 ateliere online organizate cu un grup de studenți ai Facultății de Matematică și Informatică, a fost creată și o platformă bilingvă (româno-franceză) care a evidențiat rezultatele obținute în cadrul atelierelor cu adolescenții, respectiv alegerile acestora și activitățile relevante legate de cele 3 obiective de dezvoltare durabilă alese (http://www.cs.ubbcluj.ro/~avescan/avenir/). Pe parcursul celor 3 ateliere, studenții au fost încurajați în dezvoltarea abilităților de muncă în echipă, fiind implicați într-o serie de exerciții experiențiale cu rolul de a-i ajuta să lucreze eficient împreună, dar și în echipe viitoare. Elementele principale pe care le-au descoperit împreună au fost: înțelegerea tipului de personalitate MBTI, diferențe între stiluri de comunicare și modalități eficiente de oferire și primire de feedback.

Un ultim atelier online a adus împreună studenții și elevii din atelierele anterioare cu scopul de a stimula discuții referitoare la antreprenoriatul social, rolul lui în dezvoltarea unei societăți durabile, precum și diverse modalități de optimizare a comportamentelor personale care să susțină și să promoveze dezvoltarea durabilă.

În următoarele luni, echipa de proiect va finaliza obiectivul științific al proiectului axat pe realizarea unor studii empirice pilot despre:

  1. Cunoștințele, informațiile dobândite, respectiv conștientizarea participanților referitoare le antreprenoriatul social și rolul acestuia în dezvoltare durabilă pe plan local sau regional înainte și după participarea la atelierele prezentului proiect
  2. Principalii factori care i-ar motiva pe participanți (drivers), eventualele bariere și a practicilor eficiente în aplicarea principiilor și acțiunilor de dezvoltare durabilă ale participanților la nivel individual și la nivel extins (local sau regional).

De asemenea, va fi organizată și o masă rotundă în care elevii și studenții vor discuta despre schimbările la nivel comportamental pe care le-au experimentat pe parcursul ultimelor luni și în urma atelierelor la care au participat activ, cu privire la sustenabilitate și antreprenoriat social.

***

Organizația Beyond este alcătuită dintr-un număr de experți capabili să ofere sprijin, servicii și consiliere în domeniul educației non-formale, autocunoașterii, educației psihologice, educației ecologice experiențiale atât pentru tineri, cât și pentru lucrătorii de tineret. Mai multe detalii aici.

Startup-ul Better Speech Coach a luat naștere în anul 2020 și își propune să ajute oamenii să-și facă vocea auzită, prin dezvoltarea abilităților de vorbit în public și comunicare, prin exerciții practice și feedback. Mai multe detalii aici.

Cu o tradiție academică de 440 de ani, UBB face parte din galeria universităților de prestigiu și de referință din România, fiind astăzi adesea cea mai bine poziționată în România în rankingurile universitare globale și pe domenii, de cinci ani aflându-se pe prima poziție în țară în Metarankingul Universitar care sumarizează rankingurile internaționale majore ale universităților. Recent, în urma auditului internațional QS STAR, UBB a fost confirmată ca o universitate ”world-class” (QS*****), iar din 2020 UBB a fost acceptată în GUILD, organizația unora din cele mai prestigioase universități europene “world-class/research-intensive”.