Încarc Evenimente
  • Acest eveniment a trecut.

Linie telefonică de suport psihologic pentru persoanele afectate de COVID19

6 aprilie, 8:00 am - 30 aprilie, 5:00 pm

Pandemia COVID-19 a avut consecințe psihologice și medicale majore la nivel societății. Autoritățile au manageriat adecvat componenta medicală, dar cea psihologică a fost relativ ignorată, deși aceasta are un rol fundamental asupra sănătății mintale a populației în pandemie – cu impact asupra calității vieții oamenilor și a funcționării socio-economice – și chiar asupra transpunerii sfaturilor medicale în comportamentele individuale. În plus, deși problemele de sănătate mentală au crescut în ultimul an, serviciile de specialitate s-au redus similar cu reducerea acestora pentru diverse condiții medicale, în urma instituirii unor condiții speciale de protecție în instituțiile/organizațiile care oferă servicii de sănătate, cu impact negativ asupra serviciilor de psihologie pentru pacienții care s-au infectat cu noul coronavirus, pentru familiile acestora, pentru personalul medical și de îngrijire, pentru angajatori și salariați, pentru copii, părinți, profesori și școli.

Acest deficit al autorităților a fost compensat pe parcursul anului 2020 de acțiunea unor instituții și organizații profesionale ale psihologilor, adesea cu suportul mass-mediei. Începând cu 2021 autoritățile au început să-și schimbe paradigma, înțelegând rolul fundamental al psihologiei în managerierea pandemiei la nivel societal și individual. În acest context, Ministerul Sănătății, în parteneriat cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) – prin Clinica Universitară de Psihologie -, Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România (APCCR) și Fundația Vodafone Romania, a inițiat un program național de asigurare a serviciilor de psihoeducație și suport psihologic telefonic pentru reducerea stresului asociat pandemiei. Specialiștii – psihologii cu drept de liberă practică – au fost pregătiți pe baza unui protocol bazat pe dovezi validate științific pornindu-se de la premisa unei intervenții singulare, fiind mai degrabă un serviciu de prim ajutor psihologic cu o durată scurtă, nu o linie de psihoterapie sau consiliere pentru tratamentul tulburărilor psihice, aceste servicii având o altă structură, cei în nevoie fiind orientați spre astfel de servicii în cursul suportului psihologic. Toți psihologii implicați în acest program sunt certificați de Colegiul Psihologilor din România și își asumă răspunderea profesională și etică pentru intervențiile efectuate. Săptămânal ei beneficiază de supervizare, îndrumare și feedback privind modalitatea de derulare a serviciilor oferite, prin APCCR și Clinica UBB.

Prof. univ. dr. Daniel David, rectorul UBB, precizează: „UBB, prin Clinica proprie de psihologie, și Asociația Psihologilor din România au propus pe parcursul anului 2020 o serie de ghiduri psihologice în pandemie pentru populație, ghiduri accesate de sute de mii de oameni, fiind astfel liderii naționali în această direcție. Prin acest demers, implicăm însă acum autoritățile în mod formal în preocuparea pentru sănătatea mintală a oamenilor. În funcție de interesul populației, echipa de specialiști va putea fi extinsă. Important este că acum oamenii, adulți și tineri, pot avea acces gratuit la cele mai avansate servicii psihologice de intervenții cognitiv-comportamentale, într-un regim personalizat, bazat pe dovezi. În plus, psihologii implicați vor fi familiarizați cu alte resurse disponibile oferite de diverse organizații profesionale, ghidând astfel pacienții pentru servicii suplimentare/complementare în această direcție, contribuind astfel la crearea unei rețele naționale extinse de suport psihologic în pandemie.”.

Detalii

Începe:
6 aprilie, 8:00 am
Se termină:
30 aprilie, 5:00 pm
Eveniment Categories:
,
Etichete Eveniment:
, ,