Sapere Aude: Mesajul Rectorului Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) în contextul epidemiei cu COVID-19

Dragi colegi din comunitatea UBB,

Au trecut două săptămâni de când am preluat mandatul  de Rector al UBB. Așa cum am spus în cadrul mesajului de recepție a mandatului (https://news.ubbcluj.ro/comunicatul-rectorului-ubb-la-preluarea-mandatului-2020-2024/), pus sub semnul Per Aspera Ad Astra, am angajat deocamdată trei linii directoare în aceste vremuri complicate de epidemia COVID-19: (1) asigurarea securității/sănătății comunității UBB; (2) continuarea activităților academice și (3) angajarea UBB cu curaj și optimism în lupta cu epidemia și dezvoltarea academică postepidemie.

În acest mesaj – pus sub semnul Sapere Aude – vreau să vă comunic starea actuală și proiecțiile în viitorul apropiat, pe cele trei direcții deja angajate în primul mesaj.

  1. Siguranța/Sănătatea comunității UBB

Conducerea UBB se întâlnește regulat (zilnic și săptămânal) și implementează strict și riguros reglementările naționale asociate contextului epidemiei. În plus, prin Comisia de specialiști de la UBB suntem atenți la cele mai bune practici internaționale în acest context și încercăm să le implementăm imediat.

Studenții au avut posibilitatea să părăsească sau să rămână (motivat) în căminele UBB. Lucrurile celor care au plecat sunt în siguranță, iar dreptul la cazare e prezervat. Cei care au rămas sunt cazați în condiții de siguranță/securitate. Toate deciziile administrative cu privire la studenți au fost luate cu implicarea reprezentanților studenților. Explorăm și vom veni cu soluții pentru ca acei studenți care au fost afectați financiar de criză (direct/prin familie) să nu fie afectați și în ceea ce privește studiul la UBB.

În acest sens, vă rugăm să urmăriți periodic pagina web dedicată măsurilor adoptate de UBB în contextul perioadei delicate pe care o traversăm (https://www.ubbcluj.ro/ro/infoubb/covid19/). Veți găsi aici atât deciziile pe care le luăm, cât și acțiunile/campaniile pe care le organizăm în sprijinul comunității și în care vă invităm să vă implicați.

  1. Activitățile academice

Colaborând strâns cu studenții și reprezentanții acestora, am implementat derularea online a activităților academice, pentru a nu afecta parcursul de viață al studenților și activitățile academice esențiale. Așa cum este de așteptat, în condițiile în care noi suntem cei care au introdus învățământul la distanță în România și avem experiență în domeniu, derularea online a activităților academice funcționează foarte bine. Acolo unde acestea nu sunt încă implementate și/sau nu funcționează la un nivel adecvat al standardului nostru academic, îi rugăm pe studenți să ne semnaleze problemele (către prorectorul responsabil cu activitățile educaționale, Anna Soós) – direct sau prin reprezentanții lor -, pentru a identifica rapid cauza și a o elimina. Este important ca activitățile online să respecte orarul clasic, pentru a se evita suprapuneri/perturbări; eventualele modificări ale orarului trebuie făcute cu aprobarea directorului de departament/decanului. De asemenea, îi rugăm pe studenți să aibă toleranță la frustrare, activitatea online de acum neavând major o componentă de entertainment (așa cum suntem obișnuiți cu toții când navigăm voluntar online), ci una educațională, care, pe alocuri, poate cere efort și poate duce la oboseală. De aceea, planificarea unei noi rutine zilnice, care să includă și activitățile online, este fundamentală! (cei care au nevoie de consiliere educațională în acest sens pot apela la StudHUB UBB: http://studhub.centre.ubbcluj.ro/ro/)

În cadrul permis de autonomia universitară am început, în baza discuțiilor din ședința Rectoratului din 23 martie 2020, derularea procedurilor interne pentru susținerea online a licenței și a tezelor de licență/masterat/doctorat. Sperăm să nu ajungem la acest lucru – și să le putem susține în regim clasic -, dar, dacă va fi cazul, vom fi pregătiți și le vom oferi absolvenților noștri această posibilitate, pentru a nu le afecta parcursul de viață. Așadar, vom fi pregătiți pentru oricare variantă.

Încurajăm derularea tuturor activităților academice – educaționale/științifice/relație cu societatea – în condiții de onorabilitate academică și de siguranță! În baza experienței de până acum, coroborată cu modele internaționale, în zilele care urmează vom face, acolo unde este cazul, noi recomandări pentru implementarea online a practicii și a cursurilor din domeniile cu componentă vocațională puternică (ex. sport, teatru, muzică etc.) și din domeniile științelor exacte și ale naturii (fizică, chimie, biologie, știința mediului etc.).

  1. Angajamentul ProSocietate al UBB

UBB se implică activ în sprijinirea societății în fața epidemiei, prin aparatură, materiale, specialiști și consultanță puse la dispoziția autorităților/instituțiilor de profil, prin servicii directe către comunitate (ex. psihologice, voluntariat pentru ajutorul seniorilor izolați, donarea de sânge etc.) și prin cercetări cu efecte imediate sau postcriză benefice. Unele dintre aceste activități se regăseasc aici (https://www.ubbcluj.ro/ro/infoubb/covid19/#comunitate_ubb) și vă încurajăm să accesați serviciile și/sau să vă implicați în unele activități de interes. Nu facem mare caz de aceste lucruri, nu ne luăm la întrecere cu nimeni încercând să folosim criza pentru autopromovare și le-am anunțat public doar atunci când a fost în beneficiul societății, nu al imaginii UBB. Și vom continua la fel!

Dragi colegi, nimeni nu are, în aceste momente, soluțiile prestabilite la problemele cu care ne confruntăm sau cu care ne vom confrunta. De aceea, este important: (1) să definim clar problemele; (2) să căutăm soluțiile existente la ele; (3) să fim creativi, optimiști și să inovăm soluții acolo unde acestea nu există încă și (4) să avem toleranță la frustrare. Unele din aceste soluții pot să rămână și dincolo de criză. Astfel, criza ne poate stimula în digitalizarea rapidă a UBB, studenții pot descoperi că online-ul are și o funcție educațională majoră, nu doar dominant de entertainment, cadrele didactice își pot moderniza cursul și modalitatea de predare (ex. a. predarea online poate să devină în viitor complementară celei tradiționale, augmentând-o; b. când suntem în deplasare, la conferințe spre exemplu, unele activități academice pot să nu mai fie amânate, ci derulate online etc.), cercetătorii își pot dezvolta networking-ul, pot accelera redactarea publicațiilor în coautorat internațional și cercetarea mentorată la distanță, iar personalul administrativ poate descoperi că digitalizarea ne ușurează tuturor munca și o face chiar mai atractivă.

Prof. univ. dr. Daniel David

Rectorul UBB