Mesajul Rectorului UBB la preluarea mandatului 2020-2024

  • Per Aspera Ad Astra!

 

Dragi colegi din comunitatea UBB (cadre didactice/de cercetare, studenți, personal administrativ)

De vineri, 13 martie 2020, prin Ordinul Ministrului Educației și Cercetării (Nr. 3555 din 12.03. 2020), am preluat poziția de Rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB). Senatul UBB s-a mobilizat exemplar pentru validarea alegerii rectorului UBB în ședința de luni, 9 martie 2020 (votând secret cu unanimitate), iar ministerul de specialitate a emis rapid ordinul de numire (în două zile de la primirea documentelor UBB). Le mulțumesc pentru încredere și mai ales pentru operativitate, comunitatea UBB având nevoie de un leadership stabil, ținând cont de această perioadă dificilă determinată de epidemia cu COVID19.

Adevărul este că mi-ar fi plăcut mult să avem întâlnirea de preluare a mandatului, dintre rectorul UBB și comunitatea UBB, în care să vă mulțumesc pentru alegere și să vă prezint planificarea implementării Programului ProUBB+ în mandatul 2020-2024, program pe care l-ați votat cu cel mai mare procent de când există alegeri de acest tip în UBB. Dar vom face acest lucru la momentul potrivit!

Acum am preluat această poziție de reprezentare a comunității noastre în condiții foarte dificile, determinate de epidemia cu COVID-19. De aceea, ca rector al UBB, prioritățile mele imediate sunt următoarele:

(1) Asigurarea securității/sănătății comunității UBB.

În acest sens, dincolo de implementarea riguroasă a reglementărilor naționale, avem la UBB constituită o echipă de lucru, coordonată de conf. univ. dr. Cristian Litan și formată din specialiști (ex. biologi/medici/psihologi clinicieni/specialiști în sănătate publică etc.) și personal administrativ cu responsabilități relevante situației. Această Comisie are rolul de a analiza permanent situația națională și internațională și de a propune către CA-UBB cele mai bune măsuri de implementat.

În acest context, pentru a avea  totul funcțional din punctul de vedere al leadershipului UBB – foarte important în astfel de momente -, am demarat rapid procedura de numire a prorectorilor UBB, cu suportul extraordinar de eficient al Senatului UBB, și voi demara procedura de alegere a decanilor. Noua echipă a rectoratului, puternic susținută și de Senatul UBB (toți prorectorii propuși au obținut peste 90% din voturile exprimate), este formată din prof. univ. dr. Corin Braga (Relația cu societatea – componenta socio-culturală), prof. univ. dr. Dan Tudor Lazăr (Finanțare, digitalizare și relația cu studenții), conf. univ. dr. Cristian Litan (Administrație, patrimoniu și relația cu Senatul), prof. univ. dr. Balint Marko (Calitate, competitivitate și învățământ netradițional), conf. univ. dr. Alexandra Muțiu (Resurse umane, alumni, consiliere), prof. univ. dr. Adrian Petrușel (Cercetare-dezvoltare-inovare și doctorate), prof. univ. dr. Călin Rus (Comunicare, relații publice și relații internaționale), conf. univ. dr. Christian Săcărea (Linia germană de studiu și relația cu societatea – componenta socio-economică și fundraising) și conf. univ. dr. Anna Soos (Linia maghiară de studiu și Educație-curriculum); directorul CSUD, acad. prof. univ. dr. Ioan Bucur, își continuă mandatul, conform concursului pe care l-a susținut în 2016.

Luni ne vom întâlni vechea echipă a rectoratului cu noua echipă, urmând să cooperăm pentru a realiza un transfer colegial cât mai eficient în aceste vremuri dificile.

Cei care simțiți că aveți nevoie de asistență psihologică în această perioadă urmăriți și contactați clinica universității noastre, și anume Clinica de Psihologie Babeș-Bolyai PsyTech (http://clinicadepsihologie.psiedu.ubbcluj.ro/). De asemenea, Centrul Expert al UBB va oferi celor interesațí servicii de asistență psihologică (https://www.facebook.com/ConsiliereStudentExpert/).

Comunitatea UBB poate urmări toate deciziile academice/administrative și programele de suport ale UBB în legătură cu epidemia de COVID19 la: https://www.ubbcluj.ro/ro/infoubb/covid19/ (vă rog să verificați zilnic acest link!).

(2) Continuarea activităților academice în condiții de siguranță și onorabilitate academică.

Continuarea activităților academice, mai ales a celor didactice, este fundamentală pentru a nu afecta parcursul de viață al studenților noștri. Sigur, asta cu respectarea tuturor constrângerilor care se impun de la punctul 1 și cu păstrarea standardelor de onorabilitate academică. În acest sens, să ne amintim în aceste clipe că UBB este cea care a introdus în țară, după practici internaționale, învățământul la distanță și extensiile universitare, astfel încât suntem pregătiți să trecem la un proces educațional online desfășurat onorabil, în spiritul Programului ProUBB+. Așadar, să ne menținem și acum la înălțimea standardelor pe care noi le-am stabilit! În acest sens, vă propunem mai multe modalități de continuare a procesului didactic – dar puteți opta și pentru altele -, alegerea uneia sau a alteia depinzând de preferința cadrului didactic și a studenților, de abilitățile tehnologice ale acestora, de tehnologia disponibilă pentru fiecare și de specificul activității didactice/domeniului (vezi tutorialele în anexe, așa cum au fost elaborate de departamentele de specialitate).

  • (1) Platforma Microsoft Teams (vexi anexa 1)
    • cadrele didactice pot intra cu parolă, pot crea clase virtuale și pot invita studenții la activitățile didactice. Studenții pot intra cu parolă sau ca “oaspeți” (guest). Această platformă asigură securizarea cursurilor/seminariilor.
  • (2) Platforma 8×8 Video Meetings (vezi anexa 2)
    • oferă posibilitatea de organizare a
      videoconferințelor
  • (3) Platforma Moodle (contactați CFCIDFR pentru detalii la https://cursuri.elearning.ubbcluj.ro/)
    • pentru facultățile care folosesc această platformă
      la ID (aici nu sunt componente video)
  • (4) Platforma Google Meet (vezi anexa 3)
    • Pentru facultățile care au această opțiune (ex. departamentele de psihologie)
  • (5) Platforma/varianta bazală
    • Cadrele didactice trimit online studenților materialul de studiat (distribuit pe săptămâni sau global), asociat cu posibilitatea studenților de a pune întrebări și a li se răspunde asincron (ex. prin e-mail, document Google etc.) sau sincron (ex. diverse modalități de comunicare în scris și/sau video). Este de dorit ca materialul trimis să includă și demonstrații/video care există online.

Așadar, rog toți colegii/studenții să fie online în perioada în care au ore conform orarului (pentru a susține activitatea didactică prin cursuri/seminarii/laboratoare/consultații/ tutoriale etc.).

(3) Reziliență, Speranță și Inovare.

Această universitate a trecut, în tradiția ei începută în 1581, prin epidemii și războaie complicate, care au forțat-o la adaptare, uneori testându-i limitele până aproape de blocaj. Dar mereu s-a adaptat bine, a supraviețuit cu determinare și a ieșit mai puternică și mai inovativă. M-aș bucura să ne mobilizăm și acum, astfel încât impredictibilitățile situației de față să nu le percepem automat ca pericole care ne panichează și blochează, ci ca oportunități în care putem practica solidaritatea, cooperarea și compasiunea și în care putem să ne folosim creativitatea și inteligența pentru soluții inovative, unele poate durabile chiar dincolo de criză.

                                                                                  Cu prețuire,                                                          13.03.2020

Prof. univ. dr. psih. Daniel David

Rectorul UBB